דמיינו את הרגע שבו אחד העובדים שלכם פותח מארז מתנה לחג שקיבל ממקום העבודה. הוא מביט בקופסה המעוצבת, מוציא את הסמארטפון ומתחיל לצלם את פתיחת המתנה בשידור חי. למה? כי כנראה שהצלחתם ליצור את אפקט ה-Unboxing: אותו רגע קסום שבו מתנה לחג לכאורה תמימה הופכת משי נחמד ללהיט ויראלי ברשת. כי ברגע הזה, צליל נייר העטיפה הנקרע הופך לפסקול של סרטון שיווקי שלא תכננתם כלל.
מהו אפקט ה-Unboxing?
כולנו מכירים את סרטוני ה-Unboxing (פתיחת הקופסה) ביוטיוב ובטיקטוק: מבלוגרים טכנולוגיים שקורעים עטיפה מגאדג'ט חדש, ועד ילדים נלהבים שפותחים צעצוע בחג. אפקט ה-Unboxing הוא בדיוק זה – התופעה שבה עצם פתיחת המתנה הופכת לחלק המרכזי של החוויה. משהו בציפייה ובחשיפה ההדרגתית מרגש את הצופה כמעט כמו את הפותח עצמו. כשהרגע הזה מצולם ומשותף, ההתרגשות מדבקת ויכולה להגיע לאלפי צופים ברשת בתוך דקות.
למה זה חשוב לעסקים?
אם עד עכשיו אפקט ה-Unboxing נשמע לכם כמו גימיק לנערי YouTube, תחשבו שוב. עבור חברות וארגונים זו יכולה להיות הזדמנות פז לשיווק אורגני ללא מאמץ. תארו לכם: מתנה לחג אחת מוצלחת גוררת פוסט נלהב של עובד בלינקדאין; הפוסט צובר עשרות לייקים ושיתופים, ופתאום שם החברה שלכם מרחף ברחבי הרשת בהקשרים חיוביים – בלי ששילמתם אגורה על פרסום.
יתרון נוסף הוא בחיזוק הקשר עם העובדים. עובד שמרגיש שהשקיעו בו ומופתע ממתנה מיוחדת יהפוך כמעט בעל כורחו לשגריר של רצון טוב. הוא יספר בגאווה לחברים ולמשפחה על המארז לחג שקיבל ("שמעתם מה החברה שלי הביאה לנו השנה?!") – ובכך יעלה את המוניטין של הארגון כמקום שטוב לעבוד בו.
בעולם המתנות לעסקים כבר מבינים שמשהו השתנה: בעבר מארזים לחגים הסתכמו לא פעם בסלסלת שוקולדים בנאלית כדי לסמן וי; כיום, לעומת זאת, יותר ויותר ארגונים משקיעים ביצירת מארזי שי לעסקים מעוצבים, מפתיעים ומקוריים – במטרה לעורר בדיוק את האפקט הזה.
מארזי חג בלתי נשכחים: איך הופכים מתנה לחוויה ויראלית?
מחפשים רעיונות למתנות חג שהן גם שוות שיתוף? להלן כמה טיפים ומרכיבים שיהפכו מארזי חג רגילים לחוויה בלתי נשכחת:
- עיצוב כן קובע: אל תזלזלו ב"אהבה ממבט ראשון". האריזה החיצונית היא הדבר הראשון שרואים, וכבר כאן אפשר ליצור אפקט וואו. סרטים צבעוניים, עטיפה ממותגת, או אפילו צורה יוצאת דופן של הקופסה – כל אלו יבנו ציפייה ויגרמו לעובדים לומר "וואו" עוד לפני שפתחו את המתנה. אפילו מארזי שי לחג מסורתיים יכולים להפוך לחוויה אסתטית בפני עצמה.
- הפתעה וייחודיות: אף אחד לא מתלהב לפתוח את אותה סלסלה גנרית שנה אחרי שנה. שלבו במתנה אלמנט לא צפוי – מוצר חדשני, פריט בעיצוב אישי, או גימיק אינטראקטיבי קטן. העיקר להיות מקוריים. מתנה מקורית ובלתי שגרתית, כזו שלא רואים כל יום, תגרום לעובדים לצלם ולשתף בהתלהבות. בקיצור, תהפכו את המתנה למתנה מיוחדת באמת, ולא סתם "עוד קופסה".
- סיפור וערך מוסף: מתנה שמגיעה עם סיפור עושה את ההבדל. זה יכול להיות הסיפור של המוצר עצמו (למשל, דבש ממכוורת משפחתית בגליל) או ערך לקהילה – למשל פריט שיוצר בעבודת יד על ידי בעלי צרכים מיוחדים. אנשים אוהבים לחלוק סיפורים כאלה: "תראו איזה יופי, המתנה שלנו תומכת בקהילה!". מתנות עם ערך חברתי לא רק משמחות את המקבל, אלא גם גורמות לו להרגיש חלק ממשהו גדול ומשמעותי – ותוכן כזה תמיד כיף לשתף.
בעולם שבו מתנות לחג הפכו לדבר שבשגרה, מי שיהפוך את השי שלו לחוויה בלתי נשכחת הוא זה שכולם ידברו עליו. אז בעונת החגים הבאה, אל תסתפקו בעוד "מתנה לחגים" גנרית. השקיעו במתנה מהלב שעוטפה בחוויה – כי כשהעובדים מתלהבים מספיק כדי לשתף את המתנה שלכם עם כל העולם, הרווחתם הרבה יותר מעוד שי: זכיתם בלב שלהם ובתשומת הלב של הרשת.